5 tips voor voldoende hydratatie

Hydratatie
Klik om te delen op social media:

Hydratatie, oftewel genoeg water drinken, is enorm belangrijk. Onder andere voor je nieren, hersenen, stoelgang, spijsvertering, en om afvalstoffen te elimineren. Tijd om daar eens dieper op in te gaan. 

Eigenlijk weten we wel dat het belangrijk is om voldoende te drinken. Maar waarom is dat nou zo? Ik heb het voor je opgesomd: 

  •  Zorgt voor een goede werking van de nieren 
  • Is goed voor de hersenen
  • Levert belangrijke mineralen 
  • Reguleert je lichaamstemperatuur 
  • Helpt afvalstoffen te elimineren 
  • Is goed voor de spijsvertering en stoelgang 

Heel wat organen en lichaamsprocessen hebben dus water nodig om goed te werken. Als je niet voldoende drinkt, zul je dan ook vroeg of laat merken dat er iets niet helemaal goed gaat.  

water, fruit, straws-2367023.jpg

Hoeveel water heeft je lichaam nodig?

Hoeveel water je lichaam nodig heeft, is heel persoonlijk. Per 30 kg lichaamsgewicht rekenen we ongeveer 1 liter water. Let er wel op dat het maximum 2,5 à 3 liter per dag is, want te veel water is ook niet goed. 

Heb jij een actieve dag, omdat je bent gaat sporten of wandelen? Of is het erg warm? Dan kan je lichaam wel wat extra water gebruiken, omdat je door actief te zijn meer zweet. 

Om te weten of je nou inderdaad genoeg water binnen hebt, kijk je naar de kleur van je urine. Is deze licht geel of bijna kleurloos? Dan zit je goed. Is je urine donkerder tot heel donker van kleur, dan is het belangrijk dat je meer water drinkt.  

Wat als je niet genoeg water drinkt?

Naast de kleur van je urine, zijn er nog andere tekenen dat je te weinig drinkt: 

  • Droge mond 
  • Weinig plassen (of urine met een donkere kleur)
  • Hoofdpijn en duizeligheid
  • Droge huid die niet elastisch is 
  • Slaperigheid of ernstige vermoeidheid 
  • Oververhitting 
  • Constipatie 

Soms kan dit lijden tot uitdroging, let er dus op, en grijp op tijd in! 

Tips om voldoende te drinken

Je weet nu waarom het belangrijk is om voldoende te drinken, en hoeveel water jouw lichaam nodig heeft. Dan is de volgende stap natuurlijk om het ook echt te doen! En daarvoor heb ik samen met de Reflow Coaching community deze tips voor je verzameld.  

Maak een tracker

De eerste tip is ook gelijk de basis. Om te weten of je voldoende water drinkt, moet je je voortgang bijhouden. Dit kun je doen door een tracker te gebruiken. Deze kun je door iedere dag op te schrijven hoeveel glazen water je drinkt. Ik doe dit in mijn bullet journal, maar je kunt er ook je agenda, een los blaadje of een app voor gebruiken.

Belangrijk is dat je het voor jezelf gemakkelijk maakt, zodat je het niet gauw kunt vergeten. En heb je bijvoorbeeld een week lang voldoende water gedronken?  Beloon jezelf dan eens met iets wat jij leuk vindt. Je verdient het! 

Waaruit je drinkt is belangrijk

Om je te motiveren om genoeg water te drinken, heb je soms wat motivatie nodig. Gebruik daarom een grote fles of beker die je fijn vindt. Een grote favoriet onder de Reflowers is een motivatiefles. Hierop staat precies hoeveel je al gedronken hebt, en of je goed bezig bent. 

Genoeg water drinken

Zet je water altijd binnen handbereik

In de ochtend staat er op mijn aanrecht altijd een grote beker klaar. Water drinken hoort gewoon bij mijn gezonde ochtendroutine. Zorg ook dat je bij de volgende activiteiten altijd een glas water bij de hand hebt: 

  • Tijdens het werken  
  • Wanneer je aan het sporten of wandelen bent  
  • Wanneer je thuiskomt  
  • Bij het tanden poetsen 

Waarom het tijdens de maaltijd geen goed idee is om te drinken

Door water (of iets anders) te drinken verdun je je maagsappen, waaronder maagzuur en pepsine. En dat is nu net wat je nodig hebt om je eten goed te verteren, zodat alle voedingsstoffen uit je voedsel zoveel mogelijk worden opgenomen in je lichaam. Door tijdens je maaltijd en een uur ervoor en erna niet meer te drinken, zorg je ervoor dat je maagsappen optimaal hun werk kunnen doen.

Zo vergeet je nooit te drinken

Een andere manier om eraan te denken dat je moet drinken, is om doorheen de dag een wekker/herinnering in te stellen op je gsm. Je kunt ook een visuele herinnering maken. Bijvoorbeeld de tracker waar ik je eerst over vertelde, of een bepaald object dat je aan water drinken doet denken. 

Pimp je water

Wanneer ik mensen coach, komt het weleens voor dat ze water saai vinden. Of helemaal niet lekker. In zo’n geval kun je ervoor kiezen om je water op te pimpen. Bij Reflow raden we verschillende natuurlijk producten aan, zoals Aloë Vera of kruidenthee, om je water een smaakje te geven. Deze producten zijn dan ook standaard inbegrepen in onze Reflow coaching trajecten. Klik zeker even hier voor meer informatie!

De invloed van cafeïne

Koffie bevat cafeïne; dat weten we allemaal. Het probleem met cafeïne is dat het je cortisolniveau verhoogt, terwijl je cortisolniveau van nature al erg hoog ligt als je ‘s ochtends opstaat. Cortisol is je stresshormoon dat ervoor zorgt dat je alert en op je hoede bent. Maar het zorgt er ook voor stress, hardnekkig buikvet, een slechte slaapkwaliteit, vermoeidheid, en maag- en darmklachten. 

Daarom begin je je dag best niet met koffie. Als alternatief van koffie, bevatten ons ontbijtpakket een herbal tea mix van groene en zwarte thee. Deze geeft je ook massa’s energie, maar op een manier die veel geleidelijker is dan bij koffie. Ideaal dus! 

herbal tea, tea, herbs-1410565.jpg

Light- en zero producten

Drinkt jij weleens light- of zero producten? Waarschijnlijk wel. Alleen Coca Cola Zero is al één van de bestverkochte drankjes in België. En hoewel er ook wel voordelen te vinden zijn voor light- en zero producten, blijft het toch een consumptie-truc. 

Deze producten bootsen namelijk suiker na. Hierdoor krijg je alsnog pieken en dalen in je suikerspiegel. Daardoor gaat je lichaam gemakkelijker vetten opslaan. En dat wil je natuurlijk niet. Mijn advies? Drink light- en zero producten met mate.  

Hydratatie en sporten

Als je gaat sporten of een lange wandeling maakt, zorg er dan voor dat je minstens 1/2 liter water extra drinkt. Je lichaam heeft mineralen uit water nodig, omdat je tijdens inspanning en zweten je reserves opmaakt.  

Je kunt nog een stapje verdergaan, en elektrolyten aan je water toevoegen. Dit zijn elektrisch geladen deeltjes die onder andere zorgen voor uithoudingsvermogen. De Reflow sportformule bevat producten die je hierbij optimaal ondersteunen.

Bewegen voel je fitter

Neem contact met mij op, als je vragen hebt over de producten of onze Reflow coaching trajecten. Ik help je graag verder! 

Vond jij deze blog leuk om te lezen? Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief, en ontvang de leukste tips en nieuwtjes van Esme Reflow Coach direct in jouw inbox! Vul je gegevens in om je aan te melden:

Door op de knop te drukken, ga je akkoord met onze privacyverklaring


Klik om te delen op social media:

2 gedachten over “5 tips voor voldoende hydratatie”

  1. Ik merk dat als ik bijvoorbeeld cola zero drink ik juist meer dorst krijg ook. Dus water is zeker veel beter om te drinken. Ik probeer minimaal 1,5 liter maar blijf meestal op een liter steken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Winkelwagen