Zo kun je een winterdip voorkomen: 12 praktische tips

Winterdip voorkomen
Klik om te delen op social media:

Hoe kun je een winterdip voorkomen? Het is een vraag die ik al vaak voorbij heb zien komen. En dat is niet zo gek! De donkere maanden zijn weer begonnen. Misschien heb je moeite om je aan te passen aan de wintertijd. Of heb je minder energie als voorheen, en voel je je uit balans. Het zijn allemaal signalen van een aankomende winterdip. Ik help je om daar verandering in te brengen!

Ieder jaar in oktober is het zover. We zetten de klok een uur terug, en stappen over naar de wintertijd. Veel mensen voelen op dat moment al gelijk een verschil: hun slaapritme raakt uit balans. Dat kan soms nog erger worden als je kinderen hebt, en die ook hun slaapritme kwijt zijn. Heb jij een peuter al eens overtuigd om ‘s ochtends nog wat langer in bed te blijven liggen? Onbegonnen werk! 

Naast een verstoort slaapritme, zijn er nog andere tekenen van een aankomende winterdip. Deze introduceren zich vaak geleidelijker, naarmate de dagen korter worden en het buiten kouder wordt.

Nachtrust

Dit zijn de meest voorkomende signalen van een aankomende winterdip: 

  • Je hebt weinig energie 
  • Je hebt moeite om je aan te passen aan de wintertijd 
  • Je voelt je uit balans 
  • Je vindt het moeilijk om gezond te eten 
  • Je hebt moeite om op een gezond gewicht te blijven 
  • Je voelt je niet goed in je vel 
  • Je voelt je neerslachtig 

De impact van de wintertijd

Zoals je ziet, is het begin van een winterdip vaak het overstappen naar de wintertijd. Maar hoe komt dat nou? Hoe kan het dat wanneer we de klok een uurtje terugdraaien, dat zoveel impact op ons kan hebben? 

Het antwoord ligt in ons natuurlijke, biologische ritme. Ons lichaam is geprogrammeerd om overdag wakker te zijn en ‘s nachts te slapen. En de overgang tussen deze steeds terugkerende fasen, wordt in gang gezet door de overgang tussen licht en donker. Om dit ritme te regelen, maakt je lichaam twee hormonen aan: cortisol en melatonine.  

Hiernaast is ook je lichaamstemperatuur heel belangrijk voor je slaapkwaliteit. Samen zijn dit de drie factoren voor een goede nachtrust.  

Impact wintertijd

1 Cortisol

Cortisol kennen we vooral als stresshormoon. Inderdaad, als je gestrest bent maakt je lichaam grote hoeveelheden cortisol aan. Maar doorheen de dag heeft je lichaam ook een gezonde dosis cortisol nodig om wakker en alert te blijven. Zo heb je ‘s ochtends als je opstaat een cortisolpiek, en naarmate de dag vordert, neemt je cortisolniveau weer af.  

Voor een goede nachtrust is het dus belangrijk om aan het eind van de dag rustig aan te doen, zodat je je cortisolniveau laag houdt.  

2 Melatonine

Melatonine is dan weer gekend als slaaphormoon. Melatonine zorgt ervoor dat je rustig en slaperig wordt, waardoor je gemakkelijk in slaap valt. Dit hormoon heb je dus vooral ‘s avonds nodig. Er zijn een aantal dingen die je melatonine-niveau kunnen verstoren. De meest gekende is blauw licht, het licht van je gsm en andere beeldschermen. 

3 Lichaamstemperatuur

Naast cortisol en melatonine is ook je lichaamstemperatuur belangrijk voor je slaapkwaliteit. Tijdens je slaap gaat je lichaamstemperatuur namelijk naar beneden. Je kunt het vergelijken bij een winterslaap van dieren. Je lichaam gaat op spaarstand, om zo optimaal te kunnen herstellen. Het is dus belangrijk dat je slaapt in een omgeving waar het niet té warm is. 

Laatste weken zwangerschap

Pas je slaaptijden aan

Dit is de eerste tip om een winterdip te voorkomen is het aanpassen van je slaaptijden. Door het terugzetten van de klok, wordt het ‘s avonds eerder donker. Maar je biologische ritme verspringt natuurlijk niet ineens een uur mee. Om je slaapritme zo weinig mogelijk te verstoren, is het een goed idee om ‘s avonds wat eerder naar bed te gaan. Luister naar je lichaam en geef toe aan de slaapsignalen die het je geeft. Op deze manier geef je jezelf de kans om genoeg uren te slapen, zodat je in de ochtend weer fris en vol energie opstaat.

Stop met snoozen

Snoozen is een héél handige uitvinding. Laten we toegeven, de meesten van ons snoozen regelmatig hun wekker om nog een paar minuten extra te kunnen slapen. Maar eigenlijk is dit heel slecht voor je slaapritme. Dit komt omdat je je lichaam zijn natuurlijke slaapcyclus onderbreekt. Eerst word je wakker, dan val je weer in slaap. En net als je in je remslaap komt, word je abrupt weer wakker. Het gevolg: je voelt je nog steeds moe.  

Een goede tip om te stoppen met snoozen, is om je wekker verder weg te plaatsen. Dus niet direct naast je bed, maar bijvoorbeeld op een kastje aan de andere kant van je slaapkamer. Zo dwing je jezelf om op te staan. Ga jij het eens proberen?

Snoozen

Vermijd blauw licht

Deze kennen we allemaal, maar toch vinden we het vaak een moeilijk punt. Blauw licht is het licht dat onder andere van beeldschermen afkomt. Je gsm, laptop, televisie; noem maar op. Het probleem is dat blauw licht de aanmaak van melatonine verstoord. En laat dit nou net het hormoon zijn dat je nodig hebt om in slaap te komen.  

Om ervoor te zorgen dat je bewuster blauw licht gaat vermijden kun je een aantal dingen doen: 

  • Zet een uur voordat je gaat slapen alle schermen uit 
  • Dim de lichten in huis al 30 tot 60 minuten voordat je naar bed gaat 
  • Koop een bril met blue light blocking glazen (ik heb de mijne bij Antwerp Avenue gekocht!)  
  • Pas het beeldscherm van je gsm aan, zodat het ‘s avonds minder blauw licht afgeeft

Creëer de ideale slaapkamer

De ideale slaapkamer hangt af van de drie factoren voor een goede nachtrust. Je wilt een rustige omgeving creëren waarin je gemakkelijk in slaap kunt vallen. Daarbij moet je denken aan: 

  • Een prikkelvrije omgeving om je cortisolniveau laag te houden. Zorg ervoor dat je niet te veel spullen of rommel in je slaapkamer hebt. Ook vermijd je best felle kleuren.  
  • Een donkere slaapkamer om je melatonine-aanmaak te bevorderen. Zorg voor een zachte lamp die niet te veel of te fel licht geeft. Zorg er ook voor dat de gordijnen en deur dicht zijn, zodat er geen licht van buiten of van de gang binnen komt. 
  • Een frisse omgeving om het zakken van lichaamstemperatuur te ondersteunen. Zet de verwarming dus zeker niet te hoog, en kleed je ook niet te warm als je in bed ligt. 
Slaapkamer

Zorg voor balans op je bord

Er zijn twee grote redenen waardoor je voeding in de wintertijd sneller uit balans raakt. Als het buiten kouder wordt, krijg je soms de neiging om meer ongezonde vetten te eten. Dit komt omdat je lichaam een vetlaagje wil creëren om je warm te houden. Als je dan ook wat slechter slaapt, ontstaat er een energietekort. Je lichaam wil dit oplossen door meer koolhydraten te eten. Dit is ten slotte je belangrijkste energiebron.  

Wil jij een winterdip voorkomen en je weer goed in je vel voelen, dan is het belangrijk dat je gebalanceerd eet. Je lichaam heeft alle drie de macronutriënten nodig om goed te kunnen functioneren. Je houdt het beste de volgende verhoudingen aan: 

40% koolhydraten – 30% eiwitten – 30% gezonde vetten 

Eet op regelmatige tijdstippen

Om je energieniveau op peil te houden, is het belangrijk dat je regelmatig en op vaste tijdstippen eet. Drie evenwichtige maaltijden op een dag, en twee of drie tussendoortjes is ideaal. Sla dus zeker geen maaltijd over, of het nu gaat om je ontbijt, lunch of avondmaal. Je zult zien dat als je op vaste tijdstippen eet, je lichaam daar heel snel aan gewend raakt.

Gezonde tussendoortjes

Boost je immuniteit

Wil jij een winterdip voorkomen, dan is het zeker geen slecht idee om je immuniteit af en toe een boost te geven. Je kunt dit doen door een supplement van vitaminen & mineralen in te nemen. Of een heuse immuun booster

Tip: Je kunt mijn favoriete Herbalife supplementen hier kopen! Ik gebruik zowel een immuun booster als een vitaminen- & mineralencomplex speciaal voor vrouwen. Beide producten zijn van hoogwaardige kwaliteit, ontwikkeld door  een team van dokters. Dit is voor mij de ideale combinatie om de winter door te komen. Zeker een aanrader!

Doe een workout

Door te sporten, maakt je lichaam endorfine aan. Dit hormoon regelt je cortisolproductie, en dat zorgt ervoor dat je overdag meer alert bent. Dus als jij voelt dat je weinig energie hebt, dan is sporten een heel goede oplossing. Bij Reflow Coaching doen we iedere dag een korte workout van 7 à 10 minuten. Dit is ideaal om je beter in je vel te voelen. 

Winterdip

Ga naar buiten om te bewegen

We hebben al gezien dat het belangrijk is om overdag je energiepeil hoog te houden. Daglicht en buitenlucht helpen je hierbij. Ga dus lekker naar buiten voor een wandeling en geniet van de dag! 

Plan tijd voor jezelf

Om een winterdip te voorkomen is ook je mindset heel belangrijk. Neem regelmatig de tijd om iets te doen wat je leuk vindt. Plan een selfcare moment, lees een boek, ga op stap met vriendinnen. Het kan van alles zijn, zolang jij ervan geniet. Dit zal je helpen om je batterijen op te laden en je beter in je vel te voelen. En dat kunnen we allemaal wel wat extra gebruiken. 

Tijd voor jezelf

Creëer jouw safe space

Voor een optimale mindset is het ook heel belangrijk dat je je goed voelt in je omgeving. Als je huis niet als een thuis aanvoelt, is het moeilijk om je goed in je vel te voelen. Maak het dus gezellig in huis, met planten, kaarsjes, herfstdecoratie en dingen die jij mooi vindt. Ik vind het zelf fijn om essentiële oliën in huis te verstuiven. Op dit moment heb ik de mix “Reis naar Sicilië” van Puressentiel in mijn diffuser zitten. Het is wetenschappelijk bewezen dat Citrus geuren helpen om de geest te verkwikken en de lucht te zuiveren.  

Een winterdip voorkomen door steun te zoeken bij anderen

Kun jij wel wat extra motivatie gebruiken om de wintermaanden tegemoet te gaan? Zoek steun bij vriendinnen, familie, buren. Ga samen naar buiten, of kook gezonde gerechten voor elkaar. Niets is fijner om te weten dat je er niet alleen voor staat.  

Dit is ook waarom de community bij Reflow Coaching zo belangrijk is. We steunen elkaar, moedigen elkaar aan, sporten samen, en leren van elkaars gezonde keuzes. Wil jij weten hoe Reflow Coaching jou kan helpen om de wintertijd door te komen? Bekijk dan het Reflow traject, hét coaching programma voor iedereen die: 

  • zich goed in zijn vel wil voelen 
  • gezonde gewoontes wil opbouwen 
  • gezond en evenwichtig wil eten 
  • graag persoonlijk begeleid wil worden 
  • met plezier wil bewegen 
  • deel wil uitmaken van een community  
  • zich fit en gezond wil voelen 
  • graag aan persoonlijke ontwikkeling werkt 

"Esme heeft een zeer positieve ingesteldheid die zeer aanstekelijk werkt. Ze staat je heel goed bij tijdens je traject met goed advies, tips en tricks."

– Jolien

Vond jij deze blog leuk om te lezen? Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief, en ontvang de leukste tips en nieuwtjes van Esme Reflow Coach direct in jouw inbox! Vul je gegevens in om je aan te melden:

Door op de knop te drukken, ga je akkoord met onze privacyverklaring


Klik om te delen op social media:

8 gedachten over “Zo kun je een winterdip voorkomen: 12 praktische tips”

  1. Nienke | Mamameteenwolkje

    Ik heb zelf altijd veel baat bij een daglichtlamp! Die doet echt zoveel voor me. Naast jouw andere tips natuurlijk, die zijn ook erg prettig

  2. Wat een mooi overzicht! Ik had er dit jaar wat moeite mee dat het plots van heel zonnig weer overging naar somber weer. Maar ondertussen kunnen we wel genieten van een mooie nazomer en dat heeft een uitstekend effect op mij!

    1. Dankjewel voor je reactie! Het weer leek dit jaar inderdaad een beetje in de war. Je bent zeker niet de enige die er moeite mee heeft! Ik hoop dat de tips je kunnen helpen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Winkelwagen